Enquête Kunstenbond & Creatieve Coalitie

De Kunstenbond en leden van de Creatieve Coalitie hebben samen een onderzoek opgezet, om in kaart te brengen wat de financiële situatie is van iedereen die in de culturele en creatieve sector werkt. Het gaat daarbij over vragen over wat voor soort werk je nu (niet) doet, of je gebruik maakt van de steunpakketten en of je het financieel nog wel redt.

Inderdaad, de zoveelste enquête – maar wel een nuttige! Ze leggen zelf waarom het supergoed is om hem even in te vullen:

Wij willen de situatie voor jullie verbeteren. Cijfers helpen mee in onze strijd. Cijfers creëren meer begrip bij beleidsmakers voor de situatie van onze sector, ze moeten leiden tot een eerlijkere verdeling van de noodsteun en tot passende steunmaatregelen voor onze zzp’ers. 

Kortom, de verzamelde cijfers zijn een belangrijke ondersteuning in hun lobby voor aanvullende steunmaatregelen. Dus: vul hem in, je vindt hem hier!

Noodhulp-updates

We hebben twee nieuwtjes voor jullie over de noodpakketten, komen ze!

1. Eindelijk is het zover: de evenementenmodule van de TVL (de VLE, Vaste Lasten Evenementenbranche) is vandaag geopend. Maarrr…voordat je enthousiast naar de website van de RVO navigeert om hem aan te vragen, kan je beter éérst je mailbox checken. De regeling is namelijk enorm beperkt, en alleen op uitnodiging aan te vragen. Je komt alleen in aanmerking als je de 1e TVL (juni-september) hebt gekregen én je geen recht hebt op TVL Q4 2020/Q1 2021. Sorry voor de dooie mus…
Ohja, mocht je wel die Gouden Mail gekregen hebben: regel het dan asap, vóór 18 maart (!) en houd er rekening mee dat er een heleboel aanvullende info wordt gevraagd (inloggen met e-herkenning, een onafhankelijke verklaring boekhouder én een opgave evenementenomzet). Begin dus op tijd!

2. Dit wisten we natuurlijk al langer, maar uit onderzoek van RTL Z is wederom gebleken dat er grote verschillen zijn tussen gemeentes in hun Tozo-beleid. Zo hoeven student-ondernemers die onterecht Tozo hebben ontvangen die in sommige gemeentes niet terug te betalen, en in andere wél. Vanwege deze onduidelijkheid zijn de regels vanuit het ministerie van Sociale Zaken onlangs aangepast, en daaropvolgend hebben een aantal gemeentes (o.a. Rotterdam en Utrecht) studenten actief benaderd om te zorgen dat zij hun uitkering alsnog mochten houden. Kijk, dat is nou aardig van ze <3

Voorproefje op de Fieldlabs: de Super Bowl!

Al sinds de 00’s is dit toch één van de jaarlijkse events die het hart van de gemiddelde evenementenmens twee tot drie slagen laat overslaan: de Halftime Show van de Super Bowl. Na Madonna, Lady Gaga en Queen Bey was het dit jaar aan the Weeknd om in zes minuten de stadionvloer om te toveren van grasveld tot mainstage.

Wacht…zei je, in zes minuten?! Jep! Het lijkt wel toveren, maar je ziet in deze timelapse dat het maarliefst 3000 van onze collega’s zijn die (in pre-corona-jaren) dit klusje klaren. Dit jaar gaat dat natuurlijk anders: niet alleen mocht er véél minder publiek in het stadion aanwezig zijn (‘slechts’ 25.000 mensen), en kon maar 1/3 van de normale crew aan de slag; ook waren de meerkosten van alle veiligheidsmaatregelen zó enorm, dat het management van the Weeknd naar verluidt 7 miljoen euro heeft bijbetaald (!) om de show te kunnen produceren op de voor hen perfecte manier.

En eerlijk is eerlijk: een perfecte en superbijzondere show is het absoluut geworden. Het doel van het productieteam was “to make this show look like it’s nót affected by Covid,” en tegelijkertijd om hun kans te grijpen om alles volledig ‘anders dan anders’ te doen. Daarom hebben ze onder meer besloten om niet vanaf het veld, maar vanaf de tribune te spelen, en om 30.000 kartonnen poppen tussen de gewone bezoekers te plaatsen. Ook is er een prachtig decorontwerp gemaakt in Las Vegas-sferen en…nouja, zullen we niet alles verklappen?

Wij zaten met kippenvel op de bank, want zélfs na alle spectaculaire voorgangers is deze editie op alle fronten een ultiem gave productie. Mocht je hem nog niet gezien hebben, kijk hem dan hier, en mocht je nog zin hebben om verder te nerden dit weekend: we vonden een tof interview met de uitvoerend producent, die een boeiend kijkje achter de schermen van zo’n productiedag geeft, en hier lees je een zalig lang interview met de hoofd geluidsontwerper, inclusief technische tekeningen. Enjoy!

Hier kan je terecht als je er ff doorheen zit

Dat de afgelopen tijd voor veel mensen behoorlijk heftig is, is (helaas) geen nieuws. We kunnen ons onwijs goed voorstellen dat je af en toe geen uitzicht meer hebt, niet meer weet wat je met jezelf aan moet, of gewoon even met iemand wilt praten. Gelukkig zijn er een aantal nieuwe initiatieven die je deels door deze rotperiode heen kunnen slepen.

De eerste mogelijkheid is deze hulplijn voor ondernemers. Je gaat hier geen oplossingen voor de grote vragen des levens vinden; de lijn is primair bedoeld om een luisterend oor te bieden en je door te verwijzen. Zit je er doorheen, ben je de stress niet meer de baas of wil je gewoon even ranten? Bel dan 088-9990000 voor de hulplijn van ONL en IMK.

Je kunt subsidie krijgen voor mentale ondersteuning, vanuit Werktuig PPO, omdat dit bijdraagt aan je professionele ontwikkeling. Als je in de creatieve of culturele sector werkt, kan je hiervoor in aanmerking komen. De subsidie kan je bijvoorbeeld gebruiken voor De Kunst van het Onstpannen, van ontspanningscoach Brigitte, waarin je door middel van een (online of live) creatieve cursus leert om rust in je hoofd terug te krijgen. Supertof!

En ben je je kinderen even hélemaal zat? Dan kan je de speciale schreeuwlijn van de Oudertelefoon bellen om even alles eruit te gooien, begeleid door snoeiharde metal. De iets minder gefrustreerde ouder kan ook kiezen voor de meditatiefunctie. Doe er je voordeel mee! Hang in there <3

2020 in cijfers

Mocht je zin hebben in een heerlijke, smeuiige longread voor deze donkere wintermaanden: hoe klinkt een onderzoeksverslag van 51 kantjes over de toestand van de culturele en creatieve sector in Europa? Kopje thee en een koekje erbij, en…lezen maar!

Nee even zonder dollen: de huidige toestand in ‘ons’ deel van de Europese economie, is uiteraard niet al te rooskleurig te noemen. Accountantskantoor EY heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de cijfers binnen onze sector van de afgelopen jaren, en zij hebben hun bevindingen samengevat in dit rapport.

De belangrijkste bevindingen van vóór de coronacrisis zijn dat er in onze sector in 2019 een jaaromzet was van €643 miljard euro, wat gemiddeld genomen dan weer goed was voor 4,4% van het BBP (het bruto binnenlands product, oftewel ‘het totale inkomen’) van de EU als geheel. Dat zijn behoorlijk indrukwekkende resultaten, want dat is meer dan bijvoorbeeld in de autobranche, het toerisme (!) of de telecomsector.

Ook interessant: in 2019 was er in heel Europa gemiddeld 14% van de werknemers werkzaam op freelance basis, terwijl dat in onze sector maarliefst 33% is. Ook werken er doorgaans iets meer vrouwen in de culturele en creatieve sector dan in andere beroepen, en is hun aantal gaandeweg gestegen sinds 2013. Ook zijn de mensen die in onze sector werkzaam zijn steeds hoger, langer en beter opgeleid. Goed nieuws! Lekker gewerkt!

Goed, je voelt die MAAR natuurlijk inmiddels lang en breed aankomen: in 2020 heeft er dankzij corona in onze sector een omzetdaling plaatsgevonden van maarliefst 31%. Dat is méér dan in het toerisme en in de retail, en evenveel als in de luchtvaart (wat dan weer niet heel verwonderlijk is). Een goed voorbeeld dat in het verslag wordt benoemd is de daling in bezoekersaantallen van het Rijksmuseum van 92%, namelijk: van 10.000 per dag naar gemiddeld 800, in 2020. De harde conclusie is dan ook dat de gevolgen post-corona nog jarenlang te voelen zullen zijn, onder meer door het enorme kennisverlies dat inmiddels gaande is. En ook het consumentenvertrouwen heeft een flinke dreun gekregen, iets dat instellingen en organisaties (zoals festivals!) pas na jaren herwonnen zullen hebben, zo wordt becijferd.

Goed, we kunnen nog wel uren doorgaan met het samenvatten van het onderzoek, maar stiekem is het eigenlijk wel écht een tip om er zelf even doorheen te bladeren. Er staan veel interessante, goed leesbare grafieken in en ook de experts die aan het woord komen hebben boeiende dingen te zeggen over de toekomst van onze sector, onder andere over de ‘nieuwe’ digitale wereld en de toekomst van het live streamen.

De korte samenvatting van het advies van EY voor de toekomst: de EU moet wettelijke kaders gaan maken waardoor het veel makkelijker en aantrekkelijker moet worden om te investeren in de kunsten, en er moet grootschalige steun én een uitwisselingsprogramma worden opgericht, die beiden flexibel genoeg zijn om te passen bij de snel veranderende culturele sector. Dat klinkt oprecht reuze interessant – let’s do it!

Fieldlabs van start

Gisteren is bekend geworden dat er vaart wordt gezet achter het opzetten van de Fieldlab-evenementen. De eerste praktijktest met het organiseren van een coronaproof evenement vindt al plaats op 15 februari, in de Jaarbeurs in Utrecht. In totaal worden er acht tests georganiseerd: het gaat om een zakencongres, een voorstelling van Guido Wijers, twee voetbalwedstrijden, twee concerten in de Ziggodome en twee festivals in Biddinghuizen. De concerten en festivals worden georganiseerd in samenwerking met ID&T en Mojo.

Het doel hiervan is kennisvergaring: de data die voortkomen uit deze tests moet inzicht geven in de manier waarop het publiek zich gedraagt en met elkaar in contact komt bij deze verschillende soorten evenementen. Ook worden de verschillende controlemanieren onderzocht: denk aan coronatesten, temperatuurmetingen of vormen van quarantaine na afloop van het evenement. Na analyse van de data door het RadboudUMC moet op korte termijn duidelijk worden op welke veilige, comfortabele én verantwoorde manieren (hogere aantallen) bezoekers deel kunnen nemen aan evenementen in de toekomst.

Fieldlab Evenementen is een gezamenlijk initiatief vanuit de evenementensector (die is verenigd in het EventPlatform), de Alliantie van Evenementenbouwers en de Nederlandse overheid.

Hallo, TONK

We hebben het even gemist, maar er is een nieuwe regeling op komst en wel ééntje die voor sommigen van jullie erg welkom kan zijn: de TONK. Afgezien van de best wel grappige naam, is het een serieuze noodsteunregeling: namelijk een Tijdelijke Ondersteuning voor Noodzakelijke Kosten.

Net als de TOZO zal deze regeling worden uitgevoerd door de gemeentes: het uitwerken van de verdere plannen moet klaar zijn vóór 1 februari en de gemeentelijke loketten moeten dan opengaan op 1 maart. De TONK zal vervolgens met terugwerkende kracht ingaan, van 1 januari tot en met 30 juni.

De TONK is een zogenaamde ‘vangnetregeling’: hij is bedoeld voor mensen die niet genoeg steun krijgen binnen de huidige regelingen, zoals de TOZO dus, maar ook de TVL. Het gaat hierbij om een tijdelijke ondersteuning van noodzakelijke kosten (met name de woonlasten, dus huur of hypotheek), op het moment dat die door een onvoorziene of onvermijdelijke inkomensterugval niet langer meer betaald kunnen worden. Er zal hierbij ook gekeken worden naar het draagkracht van de aanvrager, maar ook naar het eigen vermogen. Er is toegezegd dat dit enkel geldt voor vermogen waarover vrij beschikt kan worden, dus niet over een opgebouwd pensioen of een eigen woning.

Werken tijdens de avondklok

Afgelopen weekend hebben we van een aantal freelancers gehoord dat ze al zijn gecontroleerd toen ze terugkwamen van een klus, tijdens de avondklok. Maar hoe zit dat nou eigenlijk?

De avondklok geldt van 21:00 tot 4:30 – als je binnen die uren op straat bent (met de auto, het OV of op de fiets), moet je kunnen aantonen dat je daar een goede reden voor hebt. Zoals een klus, dus!

Je hebt twee documenten nodig, die je kunt uitprinten óf digitaal invult en laat zien op je telefoon: de ‘eigen verklaring avondklok‘ en de ‘werkgeversverklaring avondklok‘. Als freelancer vul je die werkgeversverklaring zelf in, en noteer je daarop wat de (bedrijfs)naam en contactgegevens van je opdrachtgever zijn. Als die er niet is en je bent voor jezelf bezig, dan noteer je jouw eigen bedrijfsgegevens.

Ohja, en denk er ook (extra) aan om een legitimatiebewijs bij je te hebben! Werkze 🙂

Kamer steunt het garantiefonds

Goed nieuws! Zojuist heeft de Tweede Kamer de motie Jetten-Dijkhoff gesteund. Hierin wordt de overheid gevraagd om een garantiefonds in te richten, dat ervoor zorgt dat voor festivals en evenementen de risico’s die onverzekerbaar zijn (oftewel, corona) worden afgedekt. De volgende stap is dat het kabinet dit plan nu zal gaan uitwerken. Zodra het garantiefonds er daadwerkelijk is, kunnen in ieder geval de grote evenementenorganisaties aan de slag met het voorbereiden voor de nazomer en het najaar: mocht het evenement dan niet doorgaan, dan worden bijvoorbeeld het personeel, de artiesten en de materialen die al zijn geboekt alsnog uitbetaald. Win-win-win!

Update 21 januari: het kabinet heeft vaart gezet onder hun besluitvoering. Aan het begin van de avond zijn er een héleboel steunmaatregelen bekend gemaakt, waaronder deze:

  • Voor de verlengde Tozo (vanaf 1 april) gaat géén vermogenstoets gelden, en de Tozo vanaf 1 februari is met terugwerkende kracht aan te vragen voor januari;
  • Het broodnodige garantiefonds voor (grote) festivals en evenementen komt er, en er wordt minimaal 300 miljoen euro voor uitgetrokken. Dit betekent dat de overheid garant staat voor de kosten die worden gemaakt bij annulering, maar alléén voor evenementen die na 1 juli plaatsvinden. Over wat dit betekent voor de evenementen (denk aan Paaspop, Pinkpop en BKS) die hiervoor plaatsvinden, wordt nog overlegd;
  • De TVL wordt uitgebreid, o.a. doordat het subsidiebedrag wordt verhoogd (van 50% naar 85%) en door het voor starters uit 2020 mogelijk te maken een beroep te doen op de TVL. Ook zullen meer kleine ondernemers alsnog gebruik kunnen maken van de regeling, doordat de ondergrens van de vaste lasten wordt verlaagd (van 3000 euro per kwartaal naar 2000 euro), en gaat het minimale subsidiebedrag omhoog van 750 naar 1500 euro;
  • De periode van het uitstel bij de Belastingdienst wordt (automatisch!) verlengd, van 1 april naar 1 juli 2021, en ook is het mogelijk om uitstel aan te vragen als je dat nog niet eerder hebt gedaan. Op de website van de BD staan alle mogelijkheden én de plannen voor terugbetaling opgesomd;
  • Het urencriterium (o.a. voor de zelfstandigenaftrek) wordt wederom versoepeld, tot 1 juli.

In het persbericht van de Rijksoverheid vind je alle details onder elkaar.

Eurosonic Noorderslag gaat van start

Wij konden het ook bijna niet geloven, maar het staat toch echt voor deze week in onze agenda’s: Eurosonic Noorderslag! Het belooft zoals ieder jaar een bijzonder evenement te worden, maar helaas natuurlijk niet zoals het de afgelopen edities is geweest. Er zijn geen treinreizen naar Groningen, geen hotelboten, geen koffiedates met Belangrijke Contacten, geen feestjes en vooral écht geen eierballen: maar gelukkig is er ook een heleboel wél! De conferentie gaat namelijk gewoon door, en is voor slechts 50,- te volgen vanaf je eigen bank. Supertof! 

Het thema dit jaar is, hoe kan het ook anders: ‘The road to recovery.’ Vanaf morgen, woensdag 13 januari, tot en met zaterdag 16 januari vindt er (grofweg) tussen 11:00 en 18:00 een uitgebreid programma plaats – zoals je dat gewend bent met talloze keynotes, panels en sessies over uiteenlopende onderwerpen. Uiteraard spelen de gevolgen van corona voor de evenementensector in de verschillende panels een grote rol, en wordt er bovendien momenteel  een discussie gevoerd over verplichte coronatests voor de festivalcrew van ES/NS. Een interessante kwestie, die ongetwijfeld deze week nog uitgebreider besproken gaat worden. 

Mocht je behoefte hebben aan muzikale afwisseling op de conferentie dan is er een gratis toegankelijk, enorm uitgebreid muziekprogramma te ontdekken via 3FM: van woensdag tot en met vrijdag zie je shows van Europese acts tijdens Eurosonic, en tijdens Noorderslag op de traditionele zaterdag staan tientallen Nederlandse geprogrammeerd. Alle sessies zijn de afgelopen weken opgenomen in het land van herkomst, en deels ook in Groningen zelf. Je vindt het hele blokkenschema hier

Sentimentele noot: we hopen oprecht dat de gezelligheid van het jaarlijkse ‘onder ons’ zijn met alle collega’s, of dat nu tijdens de opbouw, de conferentie, de showcases of in de kroeg is, grotendeels digitaal teruggevonden wordt met vituele dates, dansjes achter de livestream en onverwachte ontmoetingen. Dat kunnen we immers allemaal heel goed gebruiken deze winter. Op naar ES/NS!