Toch meer geld naar culturele sector

Zojuist heeft minister van Engelshoven bekendgemaakt dat er, naast de al eerder aangekondigde 300 miljoen, nog 482 miljoen naar de culturele sector gaat.

Op zich is het goed nieuws dat er geld bij komt, maar dat er nu een beslissing over gemaakt is, maakt het aannemelijk dat het voorlopig hierbij blijft. Daarnaast is nog niet duidelijk hoe dit bedrag dit keer verdeeld gaat worden. Op de eerdere extra steun was veel kritiek, omdat de kans groot is dat dit enkel bij de grote instellingen terecht komt en niet bij de zzp’ers in de sector.

Lees hier meer over de reactie van minister van Engelshoven.

Volgende week nieuw steunpakket

Hoewel de huidige Tozo nog tot 1 oktober doorloopt, deden al een tijdje geruchten de ronde over Tozo 3. Vandaag lekte wederom informatie uit over het nieuwe steunpakket, dat een stuk kariger zal zijn dan het huidige.

Wel zal het waarschijnlijk doorlopen tot aan zomer 2021. Hier komt bij dat alleen nog bedrijven en ZZP’ers in aanmerking komen die écht niet zonder overheidssteun verder kunnen, zoals bedrijven in de horeca en culturele sector. Wat precies de nieuwe Tozo-voorwaarden gaan zijn, is nog niet bekend. Dit wordt volgende week bekendgemaakt. Aannemelijk is dat een vermogenstoets onderdeel gaat uitmaken van de nieuwe Tozo.

Toneel- en danssector eerste sector met verplichte minimumtarieven voor ZZP’ers

Begin deze maand is door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de cao Theater en Dans 2020-2021 algemeen verbindend verklaard (AVV). Daarmee is het verplicht geworden voor de hele sector. Nieuw bij deze AVV is dat ook de tariefafspraak voor ZZP’ers is opgenomen. Daarmee is de theater- en danssector de eerste sector waar minimumtarieven voor ZZP’ers verplicht zijn.

De caos is een overeenkomst tussen de Nederlandse Associatie voor PodiumKunsten (NAPK) en de Kunstenbond. In artikel 14.6 van de cao staat dat de uurtarieven voor ZZP’ers worden gebaseerd op de lonen voor gelijk werk in loondienst. Bovenop dat uurloon komt een percentage van 40%.

Dit artikel van de Kunstenbond geeft nog verdere context.

Deze bepaling is vergelijkbaar met die in de cao Nederlandse Podia (waar vele theaters en schouwburgen bij zijn aangesloten). Deze is minimaal 37,5% bovenop het uurloon. In de cao Nederlandse Poppodia en -Festivals staat een richtlijn voor 30%. Deze cao geldt echter alleen voor 24 poppodia en geen enkel festival. Ook zijn beide cao’s niet algemeen verbindend verklaard.

Eerste experimenten met grootschalige evenementen

Dinsdag trad Sam Fender op in Gosforth Park in Newcastle voor 2,500 bezoekers. Dit is het eerste grootschalige evenement in Groot-Britannië sinds maart. Door middel van 500 metalen platforms werden bezoekers in groepen van vijf opgedeeld, op twee meter afstand van elkaar.

In Duitsland gaat men zelfs experimenteren met optredens binnen: op 22 augustus vinden optredens plaats voor 4,000 bezoekers. Dit is een onderzoek van de Martin-Luther-Universität in het Duitse Halle, onder de naam RESTART-19. Het aanmeldformulier op de site is nog open. In dit filmpje wordt de opzet van het onderzoek helder uitgelegd.

In een weliswaar priller stadium gaan er ook experimenten van start in Nederland, onder de vleugel van het recent opgerichte Fieldlab Evenementen. Initiatieven kunnen via dit fieldlab in kaart worden gebracht en als experimenten getoetst. Dit om, in samenwerking met de overheid, sneller een routekaart op te kunnen stellen naar evenementen met 100% bezetting.

Poppodium Rotown tijdelijk dicht vanwege besmetting

Bij poppodium Rotown in Rotterdam is een medewerker positief getest op Corona. Deze had daar 8 augustus voor het laatst gewerkt. In een persbericht meldt Rotown dat ze eerst alle medewerkers willen testen voordat ze hun deuren weer openen.

Evenementen bij het poppodium waren al afgelast tot in ieder geval 1 september, maar het café en restaurant waren sinds 1 juni heropend. In dit geval besloot Rotown deze zelf te sluiten, ook kunnen de voorzitters van de veiligheidsregio’s dit opleggen voor maximaal 14 dagen.

Vanavond kleuren gebouwen rood: Red Alert voor de cultuursector

Vanavond vindt de actie RED ALERT plaats: in Nederland maar ook internationaal wordt aandacht gevraagd voor de evenementensector. Opgezet door VTTE (Vereniging Technisch Toeleveranciers Evenementen) wordt erg gevraagd om de doorzetting van de huidige NOW, TOZO en TVL totdat werken en produceren zonder beperkende maatregelen weer mogelijk is. Om 21:00 worden ruim 300 (!) gebouwen in Nederland in rood licht gezet. Om 23:55 gaan alle lichten uit om te signaleren dat het ‘vijf voor twaalf’ is voor deze sector.

Veel overheidsgebouwen maar ook theaters en concertzalen doen hier aan mee. Hier vind je een overzicht van alle deelnemende locaties. Ook in andere landen is de actie terug te zien: deze komt oorspronkelijk van PLASA in Londen onder de noemer van #WeMakeEvents.

Edit 12-8: Klik hier voor een fotocollage van de gekleurde gebouwen. Ook hebben onder andere AD en DUIC verslag gedaan van deze actie.

“Zeg niet langer bar, maar zeg kantine” – Vlaamse cultuurhuizen zijn tijdelijk voetbalclubs

Zaterdag kwam de Antwerpse creatieve broedplaats Onder Stroom naar buiten met de Cultural Pro League: een ludieke actie waarbij de logo’s van culturele huizen tijdelijk zijn veranderd in voetballogo’s. “Van de amateurs tot de profs, onze culturele clubs zijn wereldklasse. “

Dit als reactie op het verbieden van evenementen in de omgeving van Antwerpen, dat eind juli plotseling werd doorgevoerd. Maar bovenal omdat de maatregelen bij voetbal weer anders liggen: dit weekend mocht de Jupiler Pro League wél doorgaan. Nota bene met live-uitzendingen in bioscoopzalen.

Eerder kwam de sector al met een open brief om de gevolgen van deze plotselinge, drastische beslissingen aan te kaarten. Ook is er een crisiscel opgericht waarmee de sector hoopt nauwer met de overheid samen te kunnen werken.

Tóch nog festival in coronatijd: vanavond gaat het Grachtenfestival van start

Een grootschalig festival aanpassen aan corona-maatregelen is helaas veelal niet mogelijk, daarom is het extra bijzonder dat het Grachtenfestival in Amsterdam met vele aanpassingen tóch door kan gaan.

Een deel van het programma is te volgen via livestream, maar veel fysieke locaties verspreid door Amsterdam zijn toch gebleven. Om dit mogelijk te maken is de hoeveelheid wel verkleind van 100 naar 70 locaties, allemaal met geplaceerde zitplaatsen. Ook spelen alleen kleinere ensembles zodat er genoeg ruimte op het podium blijft.

Het festival duurt tien dagen, van 7 tot en met 16 augustus. Meer over de aanpassingen kun je ook lezen in dit interview met directeur Marie-Luce Bree.

Klik hier voor de livestream van het openingsconcert, vanavond om 21:00, met de Zuiderkerk omgevormd in de sfeer van Parijs in de roaring twenties.

Veel makers lopen subsidie Fonds Podiumkunsten mis

Op 3 augustus heeft het Fonds Podiumkunsten de subsidiëring voor de periode 2021-2024 bekend gemaakt. Een deel van het budget is overgeheveld naar de Basis Infrastructuur (BIS), dat begin juni advies uitbracht over subsidie.

Hierdoor lopen vooral makers en producerende instellingen subsidie mis, velen met een positief oordeel. Slechts 78 van de 149 positief beoordeelde aanvragen kreeg subsidie. Door de coronacrisis zal dit mislopen van subsidie voor extra verlies van banen zorgen. Dit zegt ook directeur Henriëtte Post in een interview.

Voor festivals viel de toekenning van budget gunstiger uit: 58 van de 65 positief beoordeelde aanvragen kreeg subsidie. Onder andere Roadburn en FestiValderAa krijgen voor het eerst steun vanuit het fonds.

De besluiten van het Fonds Podiumkunsten zijn hier te lezen.

AB zet samenwerking met ruim 200 medewerkers stop

De concertzaal Ancienne Belgique (AB) in Brussel heeft vandaag bekend gemaakt de samenwerking stop te zetten met meer dan 200 externe medewerkers. Gelijk aan ongeveer 30 voltijd banen. “Concreet gaat het om vele stagehands, security medewerkers, horecapersoneel, backstage catering medewerkers, freelance technici, externe schoonmaakploeg, … “

Daarbij deed het een oproep om LIVE2020 te steunen, een solidariteitsfonds voor de Belgische livemuziek. Deze sector heeft recent nieuwe klappen gekregen door de nieuwe maatregelen in België, waarbij binnen maximaal 100 en buiten maximaal 200 personen worden toegelaten. Hierdoor zijn diverse evenementen kleinschaliger gemaakt of geannuleerd.